dimarts, 10 de juny del 2014

CONCLUSIONS

Aquesta assignatura, i en concret l’activitat 4, ens han proporcionat les bases teòriques per aproximar-nos al fenomen de la incorporació de les TIC en l’educació,  com a mediadores per a construir processos d’E-A. Ha permés prendre conciència de que les TIC poden potenciar el disseny, anàlisi i l’aplicació de situacions que promoguin l’aprenentatge significatiu. El desenvolupament d’activitats a l’educació formal o no formal,  que impliquen l’utilització de qualsevol tecnologia, són necessàries si volem que els aprenent assoleixen aprenentatges significatius, no només pel fet de que l’utilització de les tecnologies és un element motivador, sinó perqué a més de ser imprescindible i característic de la societat en que vivim, també implica activar altres tipus de coneixement pera la seu ús  i domini.

El procés d’E-A és un procés plenament actiu, en el que els aprenents es comprometen, com a  principals agents actius, protagonistas i reponsables de la construcció de l’aprenentatge,  contextualitzat, que parteix de les necessitats, interessos i inquietuts  dels aprenents. Amb la realització d’aquesta PAC, a més que adquirir nous continguts conceptuals, ha permés assolir estratègies de treball amb elements tecnològics emmarcats dins d’un context determinat i aprendre a considerar les noves tecnologies per al disseny activitats d’E-A.




Com sustenta un dels principis del constructivisme, les persones donem sentit al nostre món i tot allò amb el que mantenim contacte tot construint representacions mentals d’aquest món que ens envolta a partir de les interaccions que establim amb ell. Els arpenents construïm de forma natural teories simplificades i intuïtives per explicar el món. Mitjançant l’experiència i la reflexió, afegim complexitats conceptuals a mesura que anem aprenent. Com a aprenents, construïmels nostres models mentals, expressem certa força i coherència amb les concepcions existentsi interactuen amb la nova informació fins a assolir un nivell en què la informació sigui comprensible, coherent, plausible i retòricament urgent d’acord amb els nostres modelsconceptuals. Així doncs, comencem construint models mentals senzills i amb l’experiència, elsuport i la reflexió, els models mentals es van fent cada vegada més complexos.El procés cognitiu de construcció d’aquestes teories és el canvi conceptual. Assimilem la nova informació, acomodem gradualment els coneixements que ja posseïm i els convertim en millors estructures de coneixement. La manera com s’entenen els conceptes se substitueix per unaaltre millor i es produeix una reorganització de les estructures de coneixement i de les relacions que s’estableixen entre elles.



El canvi conceptual experimentat, m'ha fet copsar la necessitat del conflicte cognitiu com a condició perquè es produís aprenentatge. He pres consciència de quins eren els meus models mentals inicials i a través de la oportunitat d'interactuar amb nova informació, he pogut copsar la inadequació o conflicte dels meus models mentals inicials per a encabir la nova informació trobada als mòduls i la sorgida en interacció amb els companys. Fruit d'aquesta presa de consciència i adquirint un compromís cognitiu elevat, he reestructurat els meus coneixements previs, per a encabir les noves formes d'entendre, per exemple, les relacions i implicacions del corrent CTS. Aquest compromís cognitiu el podem entendre com la implicació i responsabilitat que es requereixen de l'aprenent perquè participi activament en el procés de reestructuració dels seus models mentals, per a dotar-los de complexitat i apropar-los a les concepcions científicament acceptades dels fenòmens. De la mateixa manera que per al progrés cognitiu es requereix el compromís cognitiu dels aprenents, per a progrés científico-tècnic es requereix un compromís cognitiu/implicació i participació activa de tots els sectors de la població, per a donar resposta a les situacions reals de la societat. Els mapes de conceptes poden ser útils per aprendre i avaluar l’aprenentatge. Per aapendre no cal que sempre existeixi un conflictes, però sí per a que es produeixi l’aprenentatge significatiu. El compromís conceptual és aquell relacionat amb les meves crences, el compromís cognitiu és el que m’ha permès reorganitzar tota la informació que he anat assolint al llarg de l’assignatura i fer un canvi conceptual, potenciant o reestructurant el meu compromís conceptual.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada