dimarts, 10 de juny del 2014

Avaluació tecnològica del disseny

A  continuació, exposo una avaluació del disseny, la seva implementació i l’avaluació del mateix:
  • Avaluació del disseny del projecte
El disseny del projecte ha estat fonamental per al seu desenvolupament i la seva implementació. El disseny de qualsevol procés d’E- A, permet determinar quines són les competències, els objectius i el continguts que pretenem que s’assoleixin, de quina manera, quin tipus d’aprenentatge cerquem, quins seran els materials i els recursos que s’utilitzaran, quina seqüència d’activitats s’aplicarà i quin paper adoptaran mediador i aprenent.  
Així doncs, el disseny del projecte parteix d’un problema, que és significatiu per l’aprenent, n’és el protagonista i del qual vol trobar-hi una solució. Per tant, es pot dir que el problema del qual parteix el projecte té en compte les característiques, les necessitats i inquietuts de l’aprenent.
El problema és definit segons els criteris de Jonassen per tal de poder determinar de quin tipus de problema es tracta i com es pot treballar dins educación no fromal. Així doncs s’ha definit com un problema de solució i diagnòsi, estructurat, complex i ben situat. El plantejament del problema sorgeix per part de l’aprenent, de manera que es plantegen un seguit d’activitats que permeten anar solucionant aquesta inquietud. A més a més, s’ha analitzat el context i les característiques de l’aprenent al qual es destina l’activitat per tal d’optimitzar al màxim els recursos dels quals es disposa. Aquesta contextualització ha permès que el problema se situés en un context, fos significatiu per aquest i es pogués desenvolupar favorablement. Així doncs es pot considerar que el problema ha estat definit correctament abans d’aplicar-lo.

  • Avaluació de la implementació del projecte
Les activitats realitzades a les sis sessions, han tingut en compte els coneixements previs de l’aprenent, i un cop portades a terme, s’han assolit els aprenentatges que es pretenien i s’ha anat solucionant el problema significatiu del qual es partia. S’ham seguit les activitat planificades, amb planificació de recursos i materials i, alhora intentant adapatr-se al ritme marcat per l’aprenent. El fet de mediar amb les TIC,  ha estat motivador, ja que l’aprenent a  mida que anvem avançant, se sentía competent i així l’engrescava, ja que amb la seva edat, tot li va venir de nou quan es va endinsar en les noves tecnologies anys enrere. 
El resultat de l’aplicació del projecte ha superat les expectatives esperades. Creía que seria més complicat seguir el ritme d’aprenentage de l’aprenent, per l’edat i per la relacióentre ambdues.  S’han assolit els objectius plantejats i l’aprenent ha adquirit d’estratègies i competencies TIC, consolidat aprenentges i adquirint seguretat en la pràctica de les tasques portades a terme.
Cal destacar que la motivació i implicació de l’aprenent ha estat excepcional, com ja he esmentat anterioment.  Demostra que és el protagonista i responsable del seu propi procés d’aprenentatge, de manera que ha esdevinguit que la tasca cap al propi canvi conceptual i aprenentatge significatiu fos facilitada.
  • Avaluació del procés avaluatiu del projecte
Plantejar una avaluació inicial, una formativa i una final, ha permès fer un seguiment acurat dels aprenentatges que s’han anat produint al llarg de tot el projecte, tot permetent-me portar a terme els reforços necessaris per tal de que l’aprenent assolís els objectius marcats.
El fet de dedicar uns  5-10  minuts aproximadement a al l’inici de cada sessió a   recordar els aprentatges adquirits en la sessió anterior i a posar en comú possibles dubtes o inquietuds que pugui sorgir  en l’aprenent i, al final de cada sessió, a repassar els continguts tractats en aquella sessió, per tal d’aclarir possibles dubtes o a mode de repàs per consolidar els aprenentatges adquirits. Què he après?
El fet d’anar anotant en una llibreta tots els procediments seguits, ha ajudat a interioritzar-los i consolidar –los, tan en el moment de recollir-los, com en el moment de repàs, quan l’aprenent recòrrer a les d’anotacions i li permet anar avançant. 
L’autoavaluació, ha permés fer conscint a l’aprenent, a través de la seva pròpia experiència, de quins són els coneixements que ha anant assolint. Hagués estat interessant haver proporcionat una rúbrica a l’aprenent. Però, vaig considerar de no atabalar a l’aprenent amb aquest procés avaluatiu, sinó portar-la a terme, mode de conversa.  Què t’ha semblat les activitats planetejades, com t’has sentit, t’han resultats díficils les tasques realitzades, s’han complert les teves expectatives?

Així doncs, s’observa la gran importància que té el fet de crear una bona planificació i disseny del procés d’E-A. Fer una implementació coherent amb el que s’ha dissenyat i modificar aquells aspectes que poden millorar i potenciar l’efectivitat del disseny; modificacions que no poden ser efectives si no es realitza una avaluació continuada de tot el procés.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada