dissabte, 24 de maig del 2014

 ACTIVITAT 4. PROJECTE- Fitxa del disseny


Títol de l’activitat: El receptari de l’àvia Ana




Descripció dels agents:
-   Aprenent: Ana Sánchez Rivera, 65 anys.
-   Mediadora: Anna Fernández Sánchez
-   Tecnologia mediadora: ordinador portàtil amb connexió a Internet, amb
   sistema operatiu Windows 2007,  dotat de programari amb editor de
   textos,impressora i càmera digital.



 Descripció del problema:
Per una banda, l’aprenent té interès per organitzar i recollir les seves receptes de cuina de tota la vida, que fins ara les tenia recollides en una llibreta, escrites a mà i a mode d’esborrany. Com organitzo i dissenyo el recull de les meves receptes de cuina? Per l’altra, es planteja practicar amb els coneixements bàsics adquirits en TIC. Com practico els meus coneixements i consolido les meves competències bàsiques en les TIC? 
 

Context de l’activitat
L'activitat es situarà dins del context de l’educació no formal, a casa de l'aprenent. Un ambient distès, tranquil i acollidor per l’aprenent.



Característiques de l’aprenent
Dona de 65 anys (pre-jubilada fa 5 anys).
1. Formació:
-   Nivell educatiu bàsic Educació bàsica.
-  Coneixements bàsics de les TIC. (Curs impartit per la Biblioteca per a
   major de 60 anys. Formació d’Iniciació a les TIC.
 2. Situació:
Fa 5 anys que es va jubilar i l’engresca ocupar el temps del qual disposa ara i abans li mancava,  en nous reptes personals (aprendre a fer anar l’ordinador, nedar, ballar sevillanes, llegir llibres,...).
L’aprenent és una persona independent, activa i estable emocionalment, es troba capficada en aprendre tot alló que en el seu dia li va quedar pendent.
Davant qualsevol situació desconeguda, és mostra poruga davant les dificultats que puguin sorgir, però que sovint d’ensurt si l’acompanyen en el procés d’aprenentatge motivada per la idea de que se sent capaç.
                                           
     

 Competències i objectius específics que l’aprenent ha d’assolir

Objectiu general: 
Fer ús d’eines TIC, prenent consciència de les seves possibilitats per dissenyar receptes de cuina, El Receptari de l’àvia Ana.  

Competències específiques:
-          -   Tractament de la informació
     -   Competència digital
-   Ús de l’ordinador i de les seves eines.
-   Utilització dels recursos TIC.
-   Recerca a Internet.
-   Ús de la càmera digital i inserció d'imatges (descarregar, emmagatzemar, inserir, guardar).
-   Imprimir.


Continguts
Conceptuals: (saber-coneixements):
La creació, l’organització, l’estructuració i el disseny mitjançant l’ús i el domini de les eines i els recursos TIC.

Procedimentals: (saber fer):
Aprendre a utilitzar eines bàsiques d’organització d'informació;aprendre a seleccionar i guardar informació rellevant;Integrar i entendre els recursos TIC (ús i domini del document Word, elaboració de  taules, inserció de fotografies, recerca a Internet, ús del diccionari on-line-Diec2); aprendre a dissenyar un document a partir de les eines que es tenen a l’abast.

Actitudinals: (saber ser):
Interès, participació, motivació i implicació de l'aprenent davant les activitats proposades, en el seu procés d'aprenentatge, donant-li la funcionalitat i significativitat necessària al procés. Promoure una actitud crítica i reflexiva davant el procés d’E-A.


Seqüència d’activitats

Sessió 1:
-Plantejament del projecte.
-Seqüenciació d’activitats (sessions).d’activitats (sessions).
-Presentació dels continguts.
-Avaluació inicial (coneixements previs i expectatives).
-Cerca de receptes a Internet.
Sessió 2:
-Creació carpeta principal a l’escriptori. (Receptes de l’àvia Ana).
-Creació subcarpetes (organització receptes)
-Estructuració del document, selecció informació rellevant
Sessió 3:
-Tria recepta de cuina (la més significativa). Qui li va ensenyar a fer?
Com la va aprendre a fer? (primera recepta en ser recollida).
-Transcripció de la informació de la recepta.
-Recurs diccionari on-line: Diec2 i google traductor.
Sessió 4:
-Disseny previ (esborrany).
-Organització de la informació en el document.
-Creació de taules.
Sessió 5:
-Ús de la càmera digital
-Inserció de fotografies (descarregar, emmagatzemar, inserir).
Sessió 6:
-Disseny del document final i impressió (recepta).
-Repàs passos seguits: Recepta 1:“Gaspatxo andalús”
-Avaluació final i autovaluació.

A l’inici de cada sessió es dedicaran uns minuts a recordar els
aprentatges adquirits en la sessió anterior i a posar en comú possibles 
dubtes  inquietuds que pugui tenir l’aprenent.
 Al final de cada sessió, es dedicaran uns 5-10 minuts aproximadament, per    repassar els continguts apressos en aquella sessió i aclarir possibles dubtes  o  a mode de repàs per consolidar els aprenentatges adquirits. Què he après?


Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació amb l’assignatura
La intervenció parteix de la perspectiva constructivista en  el procés d’E-A. En la que pretén que l’aprenent construeixi el seu propi aprenentatge a partir de l’experiència  i ho faci significativament, mogut per la motivació que l’aprenentatge li genera; a  partir de les seves pròpies necessitats, interessos i partint dels coneixement previs.
La meva funció és d’acompanyament i suport en el procés d’E-A, com a mediadora entre els continguts i l’aprenentatge de l’aprenent.
La finalitat és que l’aprenent sigui capaç de seguir recollint i dissenyant les receptes de manera autònoma, fent un bon ús de les TIC i propiciant nous aprenentatges que sorgeixin de la pràctica.


Procediments i criteris d’avaluació
A partir del objectius fixats, es realitzarà una avaluació inicial i una altra al final del curs per avaluar l'assoliment d'aquestos i el progrés de l'aprenent.


Avaluació
L’objectiu de l’avaluació formativa és avaluar el grau d’assoliment dels objectius plantejant i del procés d’aprenentatge de l’aprenent.  Es realitzarà una avaluació inicial i una final. Però també durant el procés, a partir de l’observació directa a cada sessió i de l’autoavaluació de l’aprenent al finalitzar cada sessió.



Temporalització
L’activitat es portarà a terme en dues sessions setmanals d’una hora, durant tres setmanes. En total sis sessions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada