ACTIVITAT 4. PROJECTE- Fitxa del disseny
Títol de
l’activitat: El receptari de l’àvia Ana
|
Descripció
dels agents:
-
Aprenent: Ana Sánchez Rivera, 65 anys.
-
Mediadora: Anna Fernández Sánchez
-
Tecnologia mediadora: ordinador portàtil amb connexió a Internet, amb
sistema operatiu Windows
2007, dotat de programari amb editor
de
textos,impressora i càmera digital.
|
Descripció
del problema:
Per una
banda, l’aprenent té interès per organitzar i recollir les seves receptes de cuina
de tota la vida, que fins ara les tenia recollides en una llibreta, escrites
a mà i a mode d’esborrany. Com
organitzo i dissenyo el recull de les meves receptes de cuina? Per
l’altra, es planteja practicar amb els coneixements bàsics adquirits en TIC. Com practico els meus coneixements i
consolido les meves competències bàsiques en les TIC?
|
Context de l’activitat
L'activitat es situarà dins del
context de l’educació no formal, a casa de l'aprenent. Un ambient distès, tranquil
i acollidor per l’aprenent.
|
Característiques de l’aprenent
Dona de 65 anys (pre-jubilada
fa 5 anys).
1. Formació:
- Nivell educatiu bàsic Educació
bàsica.
- Coneixements bàsics de les TIC.
(Curs impartit per la Biblioteca per a
major de 60 anys. Formació d’Iniciació
a les TIC.
2. Situació:
Fa 5 anys que es va jubilar i
l’engresca ocupar el temps del qual disposa ara i abans li mancava, en nous reptes personals (aprendre a fer
anar l’ordinador, nedar, ballar sevillanes, llegir llibres,...).
L’aprenent és una persona
independent, activa i estable emocionalment, es troba capficada en aprendre
tot alló que en el seu dia li va quedar pendent.
Davant qualsevol situació
desconeguda, és mostra poruga davant les dificultats que puguin sorgir, però
que sovint d’ensurt si l’acompanyen en el procés d’aprenentatge motivada per
la idea de que se sent capaç.
|
Competències i objectius
específics que l’aprenent ha d’assolir
Objectiu general:
Fer ús d’eines TIC, prenent
consciència de les seves possibilitats per dissenyar receptes de cuina, El Receptari de l’àvia Ana.
Competències específiques:
- - Tractament
de la informació
- Competència digital
- Ús de l’ordinador i de les seves eines.
-
Utilització dels
recursos TIC.
-
Recerca a Internet.
-
Ús de la càmera
digital i inserció d'imatges (descarregar, emmagatzemar, inserir, guardar).
- Imprimir.
|
Continguts
Conceptuals: (saber-coneixements):
La creació, l’organització,
l’estructuració i el disseny mitjançant l’ús i el domini de les eines i els
recursos TIC.
Procedimentals: (saber fer):
Aprendre a utilitzar eines
bàsiques d’organització d'informació;aprendre a seleccionar i guardar
informació rellevant;Integrar i entendre els recursos TIC (ús i domini del
document Word, elaboració de taules, inserció de fotografies, recerca a
Internet, ús del diccionari on-line-Diec2); aprendre a dissenyar un document
a partir de les eines que es tenen a l’abast.
Actitudinals: (saber ser):
Interès, participació,
motivació i implicació de l'aprenent davant les activitats proposades, en el seu procés
d'aprenentatge, donant-li la funcionalitat i significativitat necessària al
procés. Promoure una actitud crítica i reflexiva davant el
procés d’E-A.
|
Seqüència d’activitats
Sessió 1:
-Plantejament del projecte.
-Seqüenciació d’activitats
(sessions).d’activitats (sessions).
-Presentació dels continguts.
-Avaluació inicial
(coneixements previs i expectatives).
-Cerca de receptes a
Internet.
Sessió 2:
-Creació carpeta principal a
l’escriptori. (Receptes de l’àvia Ana).
-Creació subcarpetes
(organització receptes)
-Estructuració del document,
selecció informació rellevant
Sessió 3:
-Tria recepta de cuina (la
més significativa). Qui li va ensenyar a fer?
Com la va aprendre a fer?
(primera recepta en ser recollida).
-Transcripció de la
informació de la recepta.
-Recurs diccionari on-line:
Diec2 i google traductor.
Sessió 4:
-Disseny previ (esborrany).
-Organització de la
informació en el document.
-Creació de taules.
Sessió 5:
-Ús de la càmera digital
-Inserció de fotografies
(descarregar, emmagatzemar, inserir).
Sessió 6:
-Disseny del document final
i impressió (recepta).
-Repàs passos seguits:
Recepta 1:“Gaspatxo andalús”
-Avaluació final i
autovaluació.A l’inici de cada sessió es dedicaran uns minuts a recordar els aprentatges adquirits en la sessió anterior i a posar en comú possibles dubtes inquietuds que pugui tenir l’aprenent.
Al final de cada sessió, es dedicaran uns 5-10 minuts
aproximadament, per repassar els continguts apressos en aquella sessió i
aclarir possibles dubtes o a mode de repàs per consolidar els aprenentatges
adquirits. Què he après?
|
Fonamentació psicopedagògica del disseny i
vinculació amb l’assignatura
La intervenció parteix de la
perspectiva constructivista en el
procés d’E-A. En la que pretén que l’aprenent construeixi el seu propi
aprenentatge a partir de l’experiència i ho faci significativament, mogut per la
motivació que l’aprenentatge li genera; a
partir de les seves pròpies necessitats, interessos i partint dels
coneixement previs.
La meva funció és
d’acompanyament i suport en el procés d’E-A, com a mediadora entre els continguts i l’aprenentatge de l’aprenent.
La finalitat és que l’aprenent sigui capaç de seguir
recollint i dissenyant les receptes de manera autònoma, fent un bon ús de les
TIC i propiciant nous aprenentatges que sorgeixin de la pràctica.
|
Procediments i criteris d’avaluació
A partir del objectius fixats, es realitzarà una
avaluació inicial i una altra al final del curs per avaluar l'assoliment
d'aquestos i el progrés de l'aprenent.
|
Avaluació
L’objectiu de l’avaluació
formativa és avaluar el grau d’assoliment dels objectius plantejant i del
procés d’aprenentatge de l’aprenent.
Es realitzarà una avaluació inicial i una final. Però també durant el
procés, a partir de l’observació directa a cada sessió i de l’autoavaluació
de l’aprenent al finalitzar cada sessió.
|
Temporalització
L’activitat es portarà a terme en dues sessions setmanals d’una hora,
durant tres setmanes. En total sis sessions.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada