ACTIVITAT 3
Síntesis i canvi conceptual
Considero que he experimentat un canvi conceptual, ja que he ampliat les nocions entre els lligams, les relacions i la complementarietat entre la Ciència, la Tecnologia, la Societat i l’Educació. El canvi conceptual requereix un alt compromís cognitiu el qual es caracteritza per l’anàlisi i la sinterització de la nova informació. El fet de constituir un nou mapa conceptual, m’ha permès plasmar aquesta reorganització i alhora, consciència i compromís.
Considero que he experimentat un canvi conceptual, ja que he ampliat les nocions entre els lligams, les relacions i la complementarietat entre la Ciència, la Tecnologia, la Societat i l’Educació. El canvi conceptual requereix un alt compromís cognitiu el qual es caracteritza per l’anàlisi i la sinterització de la nova informació. El fet de constituir un nou mapa conceptual, m’ha permès plasmar aquesta reorganització i alhora, consciència i compromís.
El mapa inicial, recull informació simplificades
i intuïtiva sobre la relació entre C-T-S-E.
Es plantegen els quatre conceptes clau: Tecnologia, Educació,
Societat i Ciència, dels quals parteixen conceptes molts bàsics per fer-nos una
petita idea i que ens ajuden a situar-nos. S’estableixen
poques connexions entre els conceptes, la informació és correcta però escassa.
En el seu anàlisi, es mostra una
interrelació entre C-T-S-E, me’n adono que les contemplo com a esferes que
s’interrelacionen entre si i que esdevenen canvis i avenços a la Societat; però
no recullo que ens aporta aquesta interrelació per al progrés. Tenia una
petita noció de que la C-T-S-E, estaven connectades, però no li atorgava la
importància que realment en té.
Gràcies a les activitats plantejades,
avaluació inicial, debat, síntesi i gràcies a les lectures Domenech i Tirado
(2002) i Cabero (2003), he pogut
adonar-me de la complexitat i relacions, els lligams i la complementarietat que
envolten a aquests conceptes i tot els que ens aporten. També m’ha permès
reflexionar i anant construint models mentals més complexes.
El mapa final, acull una reorganització dels conceptes de més rellevància (societat,
ciència, tecnologia i educació) i s’amplia la informació al voltant de les
relacions interrelacionades. Està ben estructurat
i engloba els conceptes rellevants que hem anat treballant fins ara. He utilitzats diversos colors, jugant amb la
línia de contorn i el fons dels nodes, i la mateixa forma per a tots els nodes,
les fletxes de sentit únic o doble sentit. D’aquesta manera, el mapa conceptual
és més visual i entenedor. Els els conceptes clau fan referència a la
ciència, la tecnologia, la societat i l’educació. Es representa la relació
entre els conceptes.
Per tant, ha hagut
consciència que la comprensió prèvia era incompleta i, conseqüentment, s’ha
establert una necessitat de canvi, el qual ha afavorit a acomodar les idees i fer-ho més significatiu.
El mapa final està molt
més contextualitzat. Es millora
la comprensió de les relacions que s’estableixen, l’estat conceptual i
s’afegeixen conceptes plasmats que existeixen relacions entre si i ofereix una
xarxa més amplia de coneixement
El mapa conceptual esdevé una eina
productiva que ens permet observar quin aprenentatge s’ha donat i de quina
manera hem construït l’aprenentatge en tot el procés. És a dir, he anat transformant
gradualment els coneixements inicials que tenia en estructures de coneixement
més consolidades, esdevenint així l’evolució dels coneixements previs. El CmapTools, ha estat un recurs eficaç
per a poder construir aquest model mental; gràcies als coneixements previs que
tenia, a la investigació, al descobriment i la reflexió, he pogut crear un mapa
de conceptes més complert, contextualitzat i connectat.
A més a més, he après que reflexionar,
descobrir i investigar et permet obtenir uns arguments més sòlids, sobretot a
l’hora de debatre. En definitiva, l’utilització de les TIC han de permetre crear una
comunitat d’aprenentatge on la confrontació de idees i perspectives que
possibiliti la constant reestructuració les idees i, en definitiva, de coneixement. Cabero (2003) destaca el paper
de la Tecnologia Educativa i la seva influència en l’àmbit educatiu.
Per tal d’esdevenir intervencions
psicopedagògiques de qualitat és imprescindible
avaluar i diagnosticar des d’aquesta perspectiva. Per tant, caldrà un canvi
en la metodologia, ja que la pràctica
psicopedagògica es veu repercutida per aquesta nova concepció CTS. En aquest sentit, caldrà la formació
continuada dels docents per tal de poder ajustar la pràctica i la intervenció
educativa. Cal doncs, que el/la
psicopedagog/a tingui en compte la Tecnologia
Educativa per tal d’aplicar les TIC
a l’aula, que ofereixen una gran varietat de
recursos i possibilitats en el procés d’Ensenyament-Aprenentatge. I per
tant, atorgant la importància i el tractament que es mereixen.
Considero que he justificat
i demostrat el meu canvi
conceptual experimentat en l’assignatura, des de l’inici i fins ara,
caracteritzat per una nova concepció de la C-T-S-E.
A partir de la lectura de l’article de
Domènech i Tirado, del mòdul 1 “Educació i tecnologia: fonaments teòrics” (J.
Cabero), així com les aportacions del debat dels companys i companyes. Extrec que la
relació entre Ciència, Tecnologia i Societat és força més complexa del que creia prèviament.
Gràcies a l’evolució que ha anat evolucionant al llarg dels anys, hem pogut avançar
i innovant.
Alhora, he pres consciència de l’evolució,
la transcendència i la fonamentació dels quals parteix i es sustenta la tecnologia
educativa, aportant a l’educació una nova manera d’abordar i propiciar contextos educatius i significatius en els que
les activitats parteixen des d’un
enfocament constructivista en el que els alumnes són els constructors dels
seus propis aprenentatges. La tecnologia
educativa es fonamenta des de la teoria
de la comunicació, la psicologia i les seves vessants, per referir-se a l’E-A i centrar-se en les TIC, una eina
que ens ja esdevingut un canvi en la societat, actualemnt del coneixemnt i la infromació
ocasionant innovació i avanços. Podem dir que les TIC, són recursos
educatius i alhora són processos i situacions d’aprenentatge les quals cal
tenir en compte el disseny, l’anàlisi, l’aplicació i l’avaluació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada